
Konopná mast na neduhy past
Bůh v člověku, člověk v Bohu - nedončená přednáška Eduarda Tomáše
Vážení přátelé!
Jestliže spojíme nejostřejší a nejpronikavější myšlení se schopností vstupovat do stavu prostého myšlenek,
dostavu vyrovnaného, sjednoceného, poskytujícího Pravdu, dostáváme mudrce. Jeho pochopení a mír, jež jej
určují, nezávisejí na žádné vnější osobě, jsou mu vlastní.
To, co mudrce vytváří a determinuje, není jeho malé ego ani intelekt, nýbrž nejvznešenější lidská mysl a
nejjemnější lidské cítění. Takovému člověku říkáme ucelený a je to člověk, který nemůže ztratit to, čeho jednou
dosáhl, to znamená nejvyšší moc, jež působí v lidské bytosti.
Tuto vznešenost mudrc nepovažuje za něco, co je v něm, ale za něco, co je v jeho pozadí. Chápe a cítí, že
síla nikoli jeho vlastní a nikoli lidská jej používá jako lidský nástroj, to znamená, že vznešenější mysl zastiňuje
jeho ego.
Již za starých časů se říkávalo: „Bůh v slunci a Já ve mně!" Tím byl vyjádřen vztah, který je základem vztahu
moudrého člověka k Božství. Už dávno víme, že vesmír není neinteligentní, a tudíž že existuje univerzální mysl s
ním spřízněná, to znamená, že je spřízněná s námi, kteří jsme součástí celku.
Na jedné straně jsme spojeni s Bohem, na straně druhé se světem. Musíme si ovšem uvědomit, že tato
spojení nejsou náhodná, že jsou vysoce důmyslnými idejemi. Boží Já umožňuje naše malé jáství. To znamená,
že vlastní pocit bytí, náš vlastní pocit, je trvale pohroužen do bytí myšlenky Boha.
Individuální mysl existuje v mysli světové, a nejen to, ona je z ní přímo zrozena. Tak to naznačuje Ježíš svojí
metaforou, že ve svém vnitřním jáství byl člověk zrozen vyšší silou, Bohem, s nímž je stále spojen.
Toto nejvnitřnější jáství člověka a kosmu je vždycky v klidu a je jediné, naproti tomu vtělené bytí obou je
vždycky v pohybu a je dualistické. Vnitřní bytí je skutečné. Toto skutečné je neměnné, druhé je jev, který
podléhá hře dvou protichůdných, vzájemně si odporujících i prolínají cích se činorodých sil. Protože ono prvé je
jádrem vědomí a inteligence, světoví mistři je na zývají myslí.
Tato mysl je nekonečná, bez tvaru a pro člověka nedotknutelná, ale protože ona JE, mohou se objevovat
vesmíry, mohou se rozpínat, rozpadat a reinkarnovat.
Tato činnost, kterou jsem již svého času popsal, je přímým důsledkem síly první jsoucnosti, již nazýváme
světová mysl. Z ní nepřetržitě proudí energie, jež je v srdci každého atomu. Tato životní síla je přirozeně také v
srdci každého člověka.
Světová mysl a mysl jsou pro nás dvojím aspektem Boha jako dvě strany mince - to je ne přikrášlená,
prostá, snadno pochopitelná metafora Boha.
Lidská mysl čerpá dech, existuje a uvažuje vědomě jedině díky této souvztažnosti. Jestliže se člověk
považuje za ateistu, vidí sebe jen jako živočicha a zamítá jakýkoli božský základ své mysli. Tím jen potvrzuje
selhání ze své vlastní strany, že nedokázal hledat a nalézt nebo kvůli předsudku, tj. kvůli předem utvořenému
úsudku, hledal špatně.
Ježíš v této věci uvedl dva druhy pomoci: Zaprvé - hledejte nejprve království nebeské. Zadruhé - hledejte ho v nitru.
Možnost vyzkoušet tuto pravdu, že člověk je spřízněn s Bohem, je každému člověku otevřena. Když však
nevnese do svého úsilí určité kvality, jako jsou trpělivost a pokora, může být cesta příliš tvrdá a výsledek přinese
jen zklamání.
Tak jako rodič zanechává určité dědictví v dítěti, tak něco z oné mysli je v nás, ale současně jsme i my v oné
mysli. Jak je psáno v Janově evangeliu: „Jako i Ty, Otče, jsi ve mně a já v Tobě."
Věčně činná mysl ve věčně tiché mysli - to je skutečná pravda nejen o Bohu, ale i o člověku.
Světová mysl reprodukuje v každé jednotlivé bytosti něco ze sebe a to něco nazýváme duší nebo také
Nadjá. Duše v člověku (Nadjá) je spojena s duší vesmíru - světovou myslí, je v ní trvale zakořeněna. Člověk ze
světové mysli nemůže uniknout. Prostřednictvím Nadjá je totiž přímo její součástí. Bez ní by jeho vědomí
nemohlo být činné. Člověk je individualizovanou částí většího vědomí. Ačkoli toto vědomí prozařuje jeho egem,
je od ega odděleno, neboť existuje svým vlastním právem a jako jsoucnost sama o sobě. Je to právě toto
vědomí, jež je božštější částí člověka a umožňuje mu jednat a myslet ve fyzickém těle. Zaslepen chybnou
materialistickou vírou ztotožňuje člověk toto vědomí se svým tělem.
Jáství každého tvora je Božské bytí, nejvyšší vědomí - ale jen tehdy, když ho evoluce přivede na úroveň
člověka, má možnost odhalit tento stav.
Je pravda, že mysl si vytváří svůj vlastní svět zkušeností, ale není pravda, že si jej vytváří sama, neboť za
individuální myslí je mysl kosmická.
Světová mysl je naší původní zkušeností, ale ztvárňujeme ji my sami. Dodává látku karmických sil a my jako
jednotlivci dodáváme časoprostorový tvar, který tato látka přijímá. Takto existuje spojení jednotlivce s
univerzálností. Pro celý tento vesmír je myšlenka univerzální mysli jednotná. V této myšlence je současně
zahrnut každý předmět a každý tvar, proto je v ní také zahrnuta každá lidská bytost. Prostřednictvím tohoto
vztahu je pro každého člověka možné dosáhnout určitého spojení s Tím. A toto vše je obsahem hledání.
Světová mysl nemůže být oddělena od lidské složky světa. Je přítomna v každé jednotlivé věci, v každém
tvoru, v mysli, právě v tomto okamžiku. Člověk by si neměl myslet, že je oddělená, i když jakoby je vzdálen od
tohoto zdroje svého bytí. To platí pro jeho hodnoty bolestné jako pro jeho hodnoty radostné.
Protože ho světová mysl udržuje - tím, že mu dává vědomí a energii -, podílí se člověk na boží existenci.
Kdyby ve své podstatě existovala bez Boha jakákoli část vesmíru nebo jakýkoli tvar ve vesmíru, potom by
vesmír nemohl být projevem života. Základní jáství člověka musí být tedy božské.
Malý střed vědomí, jímž je já, spočívá v nekonečném oceánu vědomí, které jest v Bohu a žije jím. První
letmé odhalení tohoto vztahu vytváří ryzí náboženskou zkušenost a její rozšíření do závěrečného plného
odhalení vytváří zkušenost filozofickou.
Bůh v člověku - člověk v Bohu.
Lidská duše (Nadjá) je spojena s duší vesmíru. Toto spojení se děje prostřednictvím světové mysli, v níž je
lidská duše zakořeněna. My všichni pocházíme koneckonců svými těly z božské substance a svou inteligencí z
božské inteligence. Proto jsme každý uvnitř i vně do jisté míry podobni Bohu. Bohu podobné nejhlubší jáství,
které je v nás, ví a cítí na své vlastní úrovni, proto jsou intelektuální úvahy a estetická cítění odrazem duchovních
činností na nižší úrovni.
Jak již řečeno, jáství každého tvora je božské bytí, nejvyšší vědomí - ale jen tehdy, když ho evoluce přivede
na úroveň člověka, má možnost odhalit tento fakt. Přirozeně že mysl mnohého člověka si vytváří svůj vlastní
svět zkušeností, avšak není pravda, že si jej vytváří sama, neboť za individuální myslí je mysl kosmická.
Jestliže je svět jenom ideou, musí existovat mysl, která jej počala. I když moje individuální mysl přispívá z
velké části k jeho vytváření, nepřispívá k jeho původnímu početí. Taková mysl musí být jednotnou univerzální
myslí, v níž je moje vlastní mysl zakořeněna.
A tak světová mysl je původem naší zkušenosti, ale ztvárňujeme ji my sami. Dodává látku karmických sil a
my jako jednotlivci dodáváme časoprostorový tvar, který tuto látku přijímá. Tímto způsobem existuje spojení
mezi jednotlivcem a univerzálním.
Zda uvažujeme o tomto tajuplném zdroji jako projevujícím se ve vlnách energie nebo jako o částicích téže
síly - pro hluboce uvažujícího atomového vědce existuje a musí existovat. Zda o něm uvažujeme jako o Bohu,
tvořivé univerzální mysli, nedosažitelné, vše překračující mysli, vzdálené lidskému kontaktu - pro lidi intuitivní
existuje a musí existovat. Ale v obou případech je celý tento vesmír jenom myšlenkou univerzální mysli.
V této myšlence je současně zahrnut každý předmět a každý tvor, proto je v ní také zahrnuta každá lidská
bytost. Prostřednictvím tohoto vztahu je pro každého člověka možné dosáhnout určitého druhu spojení s TÍM.
A toto vše je obsahem hledání
Konopí v léčitelství - historie
Anketa
Jaké máte zkušenosti s konopnou mastí?
Pomohla mi nebo mým příbuzným a známým (1 922)
Nepomáhá (278)
Ještě jsem ji nezkoušel (114)
Chystám se ji otestovat (183)
Nezajímám se o výrobky z konopí (94)
Celkový počet hlasů: 2591